پـیام های تجاری در این وبسایت

استاد خلیلی: کشتار هزاره های پاکستان "نسل کشی" است

فهرست

 

کابل, 20. 02. 2013

کریم خلیلی معاون رئیس جمهوری افغانستان با حضور در محل اعتصاب غذای معترضان در کابل، کشتار هزاره‌ها در کویته پاکستان را "نسل‎کشی" خوانده است.

کریم خلیلی معاون رئیس جمهوری افغانستان با حضور در محل اعتصاب غذای معترضاندهها معترض از روز سهشنبه، اول حوت/اسفند در مرکز شهر کابل در نزدیک دفتر سازمان ملل تجمع کرده و خواستار وارد آوردن فشارهای بینالمللی بر حکومت پاکستان برای قطع کشتار هزارهها شدهاند.

آقای خلیلی گفت که ۳۰ تن از قربانیان این انفجار شهروندان مهاجر افغانستان هستند و "دوستان دیگری هم که هستند از یک قوم هستند. بحث فرقه‌‏ای نیست. اینها شعارهای تروریسم است. آنجا نسلکشی یک قوم است. در دو سالی که من سراغ دارم، بیش از سه هزار نفر آنجا به شهادت رسیده اند."به دنبال انفجار مرگبار شهر کویته در اول هفته جاری که در آن بیش از ۸۵ نفر کشته و بیش از ۱۶۹ نفر زخمی شدند، هزارهها به اعتراضهای گستردهای در پاکستان، افغانستان و شماری از کشورهای غربی دست زدند.

آقای خلیلی در جمع معترضان کابلی به خبرنگاران گفت که خواست ‏های اعتصاب کنندگان را در جلسه کابینه مطرح می‏کند. او افزود ": خواست دوستان ما و دنیا این است که این مجموعه‏ای که به نام لشکر جنگوی این جنایات را می‏کند، باید به عنوان سازمان تروریستی در لیست سیاه قرار بگیرد. این حق است.

"او ابراز امیدواری کرد که جامعه بین‌المللی و به ویژه سازمان ملل به خواست های معترضان در پاکستان، افغانستان و برخی از کشورهای غربی در این مورد "پاسخ روشنی" بدهد.

معاون رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد که دولت پاکستان باید برای تامین امنیت هزارهها و مجازات عاملان کشتار آنها اقدامات جدی تری روی دست گیرد.

اعتصاب در کابل

معترضان در کابل که دست به اعتصاب غذای نامحدود زدهاند، متشکل از فعالان مدنی، دانشجویان و افراد عادی هستند که در شعارهای خود حملات اخیر به شیعیان پاکستان را "نسلکشی" و غیرقابل قبول خواندهاند.

برخی از مشهورترین سیاستمداران افغان هم با حضور در محل اعتصاب آنها، از خواست آنها حمایت کردند. تصاویری که در رسانههای افغانستان پخش شده، احمدضیا مسعود رئیس جبهه ملی و معاون پیشین رئیس جمهوری را در میان معترضان نشان میدهد.

حملات عمده به هزاره های پاکستان

  • ۱۶ فوریه ۲۰۱۳: ۸۵ نفر در انفجار بمبی در یک بازار شلوغ در کویته کشته شدند
  • ۱فوریه ۲۰۱۳: ۲۰ نفر در انفجاری در مسجدی در هنگو کشته شدند
  • ۱۰ ژانویه ۲۰۱۳: ۹۲ نفر در دو انفجار در کویته کشته شدند
  • ۱۶ اوت ۲۰۱۲: ۲۵ مسافر به ضربه گلوله ده نقابپوش در گلگت کشته شدند
  • ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲: ۲۳ عزادار در انفجار انتحاری در راولپندی جان دادند
  • ۳۰ دسامبر ۲۰۱۲: ۱۹ زایر در انفجاری در مستونگ کشته شدند
  • ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۱: ۱۱ تن در تیراندازی مردان مسلح در کویته جان باختند
  • ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱: ۲۰ زایر عازم ایران در حمله به اتوبوس حامل خود در مستونگ کشته شدند

برخی از اعضای مجلس و از جمله احمد بهزاد، محیالدین مهدی، حفیظ منصور، بکتاش سیاووش و شاه گل رضایی به محل تجمع اعتصابکنندگان رفتند. اندیانا دختر امانالله خان پادشاه پیشین افغانستان، حمیرا قادری نویسنده و استاد دانشگاه و سیمین بارکزی عضو سلب صلاحیت شده مجلس هم به آن جا رفتند.

اعضای هیئت رهبری حزب حق و عدالت هم به صورت گروهی به محل اعتصاب معترضان حضور یافتند و از خواست‏های آنها حمایت کردند. حمیدالله فاروقی سخنگوی این حزب تاکید کرد که کشتار هزاره‏های پاکستان باید به عنوان "جنایت علیه بشریت" شناخته شود.

این در حالی است که محمد محقق از رهبران سیاسی هزارههای افغانستان در سفری به پاکستان، خواستار اقدام جدی حکومت این کشور برای توقف کشتار هزارهها شده است.

وحدت نیوز وبسایت نزدیک به آقای محقق گزارش داد که این عضو مجلس نمایندگان افغانستان در دیداری با راجه پرویز اشرف نخست وزیر پاکستان خواستار مجازات عاملان حملات اخیر به هزارههای پاکستان شده است.

شماری از فعالان و روزنامهنگاران در بامیان نیز از چند روز پیش در اعتصاب غذا به سر میبرند و براساس گزارشها، سه تن از آنها به دلیل ضعف جسمی، به بیمارستان منتقل شدهاند.

روز سهشنبه اعضای شورای هزارههای بریتانیا هم با تجمع در برابر ساختمان پارلمان این کشور، خواستار محکومیت بینالمللی حملات اخیر به هزارههای بریتانیا شدند.

آنها از کابینه و پارلمان بریتانیا خواستند که فشارهای لازم را بر دولت پاکستان وارد کنند تا برای مجازات عاملان کشتار هزارههای پاکستان و جلوگیری از حملات مشابه در آینده اقدامات جدیتری روی دست گیرد.

هزارههای پاکستان از سال ۲۰۰۵ میلادی هدف حملاتی که "هدفمند" خوانده شده قرار گرفته و تا حال صدها تن در این حملات جان باختهاند.

مسئولیت برخی از این حملات را لشکر جنگوی، گروه تندرو اسلامگرا در پاکستان به عهده گرفته است.

منبع: بی بی سی

 

 

صفحه نخست  

سفارت و کنسول  

اطـلاعــیه  

سـیاسـت  

مـقـالات  

عـلمی و فـرهـنگی  

عکس و ويديـو  

خـدمات تـلـفـن ارزان  

پیام های تـجاری شـما  

آرشـیو مـطالب  

ارسال مـطالب  

تـذکـر استفاده از سـايت  

در باره مـا  

ارتـباط با مـا  

پيــوند هـا