پـیام های تجاری در این وبسایت

واکنش تند استاد محقق به مقاله امرالله صالح

فهرست

 

واکنش تند استاد محقق به مقاله امرالله صالح

26. 01. 2013

بسمه تعالى

آقاى امرالله صالح رئیس پيشين امنيت ملى افغانستان و رهبر جريان سبز در مقاله ای در سایت پشتوى بى بى سى مطلب جنجالى را نوشته كه گويا ايران از طريق شيعه ها در افغانستان مداخله ميكند و اين موضوع موجى از عكس العمل ها را در بين سياسيون و قلم به دستان جامعه هزاره خصوصاً اصحاب دنياى مجازى برانگيخته است. بسيارى از طريق انترنت و غيره با من درتماس شدند و خواستار اظهار نظر اينجانب شدند. فلهذا ناخواسته دست به قلم بردم تا حقايقى را در صفحه دنياى مجازى به رشته تحرير درآورم.

در افغانستان طى سالهاى جنگ، بدبختانه يك حالت روانى ايجاد شده و به صورت يك سنت سينه اى درآمده كه هر كسى به هرسرويس خارجى كه ارتباط پيدا كرد سعى ميكند خود را صد درصد پيرو ارزشهاى آن سرويس و بريده از فرهنگ و ارزشها ى ملى جامعه خويش نشان دهد. يك زمان در دوران جهاد اين نوع تعامل بين مجاهدين افغانى و كشورهاى همسايه مطرح بود كه هرشخصيت جهادى سعى مي كرد با مقام خطاب كردن آنان و خود را بيشتر از ديگران مسلمان نشان دادن، توجه آنان را به خود جلب و رقيبان خويش را غير اسلامى و در برابر اوامر آنان نافرمان جلوه دهند.

امروز متأسفانه عين تعامل در ارتباط با كشورهاى غربى خصوصاً امريكا شكل گرفته كه هركسي كه مي خواهد غربى يا آمريكايى شود. سعى مي كند ديگران را غير دموكرات، بنيادگرا، وابسته به ايران يا پاكستان معرفى كند تا به عقيده شان جاى پاى خويش را در مراكز استخباراتى غرب محكم بسازد.

حمله بى باكانه، اهانت آميز، و غير ديپلوماتيك آقاى صالح عليه شيعيان افغانستان و متهم كردن مراكز دينى شيعه را به جاسوسى براى ايران و كاربرد عبارات غير متعارف و اهانت آميز چون اقليت مذهبى شيعه و ارتباط دادن ان به عنوان نرم افزار جنگهاى اطلاعاتى ايران علاوه برمقاصد ديگر بيشتر نشأت گرفته از اين حالت روانى مي باشد كه براى كسب اعتبار نزد غربيها بايد مهر جاسوسى ايران و پاكستان را بر پيشانى ديگران زد كه اين حالت روانى دامن گير نسلهاى كه ادعاى نو انديشى را هم دارند گرديده است.

بدون شك ايران براساس رقابت و جنجالى كه با آمريكا دارد شايد سعى كند كه دوستان و همفكران خود را در داخل طيف ها و جناحهاى سياسى افغانستان داشته باشد اما هيچ گاهى اين يارگيري ها منحصر به شيعه و يا جامعه هزاره نبوده است. حمايت طولانى ايران از حكومت آقاى كرزى و ارسال پولهاى فوق العادة به دفترشان و حمايت ايران از دولت استاد ربانى، ارتباط نزديك ايران با جبهه مقاومت ضد طالبان در دهه ٧٠ و اخيراً حمايت ايران از برخى از رسانه هاى وابسته به محافل غير شيعى مطابق ادعاى آقاى مشعل سخنگوى سابق امنيت ملى نشان دهنده اينست كه طرفهاى اصلى ايران در تعامل هاى كلان اقوام اثرگذارتر است تا به قول آقاى صالح اقليت مذهبى شيعه.

بناءً مقاله ياد شده براساس واقعيتها استوار نبوده و احتمالاً روى دلايل ذيل نوشته شده باشد:

(ا) پخته كردن نقش خود در نزد استخبارات غرب به قيمت بد نامى كتلوى هموطنان خويش

(٢) تلاش در جهت كمرنگ ساختن جامعه هزاره و شيعه در شكل گيرى معادلات آينده كشور كه اين خود نشان دهنده كمبود ظرفيت براى تحمل يگديگر و همزيستى مسالمت آميز است چه رسد به قبول مشاركت سياسى در آينده

(٣) چراغ سبز به تيم حاكم غرض بازگشت به رياست امنيت ملى با از رده خارج شدن اسدالله خالد

به هر حال متأسفم كه آقاى صالح در موقع نوشتن اين مقاله فراموش كرده است كه او براى فعلاً رهبر يك جريان سياسى بنام روند سبز است نه يك چريك بالاى كوه تلويزيون.

منبع: wahdatnews.com

 

 

صفحه نخست  

سفارت و کنسول  

اطـلاعــیه  

سـیاسـت

مـقـالات  

عـلمی و فـرهـنگی  

عکس و ويديـو  

خـدمات تـلـفـن ارزان  

پیام های تـجاری شـما  

آرشـیو مـطالب  

ارسال مـطالب  

تـذکـر استفاده از سـايت  

در باره مـا  

ارتـباط با مـا  

پيــوند هـا